سرپرست استانداري يزد از كمبود آب،به عنوان مهمترين مشكل اين استان ياد كرد كه در سفر رييس جمهوري توجه ويژه‌اي به‌آن شده‌است.

عليرضا نبوي زاده روز دوشنبه در نخستين نشست خبري خود پس ازتصدي‌اين مسووليت در جمع خبرنگاران افزود:اين استان به رغم برخورداري از توانمنديهاي فراوان، همواره از محدوديت‌ها و تنگناهايي مثل كمبود آب رنج مي‌برد.

وي با بيان اينكه در بخش معدن از استان‌هاي شاخص كشور هستيم اظهار داشت:
در بخش آب، بيلان منفي سالانه ‪ ۳۰۰‬ميليون متر مكعب است، لذا استفاده بهينه از آن اهميت بالايي دارد.

نبوي زاده، تصميم‌گيري در مورد استان كم‌آبي چون يزد با استانهاي پر آب را متفاوت خواند و گفت: در سفر رييس جمهوري ، استانها توانستند بر اساس خصوصيات مناطق خود تصميم‌گيري كنند و اين نقطه مثبتي بود.

سرپرست استانداري يزد ، بالاترين پتانسيل اين استان را ، نيروي متخصص و پس از آن ميل به سرمايه‌گذاري دانست كه از اين لحاظ جزو چهار استان اول كشور است.

نبوي زاده ادامه داد: اعتبارات بخش قنات اين استان،پارسال چهار ميليارد ريال بود وامسال به ‪ ۲۶‬ميليارد ريال رسيده‌كه‪ ۲۰‬ميلياردريال‌آن از اعتبارات سفر رياست جمهوري است.

وي توسعه هر منطقه را نيازمند بررسي نقاط قوت و محدوديت‌هاي موجود دانست و سفر رييس جمهوري و هيات دولت به استانها را در اين راستا ارزيابي كرد.

سرپرست استانداري يزد دربخش ديگري،به‌اهميت‌تسهيلات بنگاههاي كوچك اقتصادي زودبازده‌اشاره‌كرد و گفت:براي سالهاي ‪ ۸۴‬تا امسال،‪۷۶۰‬ميليارد تومان اعتبار به اين منظور اختصاص يافت كه بايد ‪ ۴۰‬هزار فرصت شغلي جديد ايجاد كند.

نبوي زاده همچنين،در مورد استعفاي استاندار يزد با بيان اينكه بايد علت را از خود وي سوال كرد، گفت: ابوالقاسم عاصي به بيماري سختي مبتلا شده بود و اين بيماري هر روز حادتر مي‌شد

سرپرست استانداري يزد گفت: سفرهاي استاني اقدامي شجاعانه و ابتكاري نو در دولت نهم بود كه عمده بحث آن توجه به درخواستهاي مناطق است. 

سيدعليرضا نبوي زاده در جمع اصحاب مطبوعات با بيان لزوم ارائه گزارش از فعاليتهاي صورت گرفته در خصوص سفرهاي استاني اظهار داشت:‌چون مناطق درگيري بيشتري با درخواستهايشان دارند رسيدگي و حضور هيات دولت آن هم به شكل مصوبه اتفاقات و تغييرات خاص را در مناطق به دنبال دارد.

وي به استفاده استان از اين فرصت تاكيد كرد و افزود: براي استفاده از اين فرصت يكسال از سوي استان كار صورت گرفت و پتانسيل‌ها و نقاط قوت استان در كنار محدوديتها و تنگناها شناسايي شدند تا با استفاده از نقاط قوت محدوديتها مرتفع گردد كه براي اين كار پيشنهاداتي در قالب پروژه‌ها مطرح شد.

نبوي زاده از جمله پتانسيلهاي استان را نيروي متخصص عنوان كرد و گفت: قرارگرفتن استان در رتبه اول در ورودي دانشگاه‌ها و نيز تعدد مراكز آموزش عالي استان خود گواه اين مطلب است.

سرپرست استانداري يزد به ساير پتانسيلهاي استان اشاره كرد و گفت: ‌از ديگر پتانسيلهاي استان ميل و تقاضاي بالاي سرمايه گذاري مي‌باشد كه با توجه به صنعتي و معدني بودن استان يزد و نيز قرارگرفتن استان در مركزيت كشور، مناسب و موثر است.

وي لزوم سرمايه گذاري در استان را رفع مشكل كمبود آب دانست و افزود: ‌استان يزد سالانه 300 ميليون مترمكعب بيلان منفي در برداشت آب از سفره‌هاي زير زميني دارد و سالانه نيم تا يك متر افت چاههاي آب داريم و كيفيت آب نيز رو به پايين است كه براي استفاده از نقاط قوت اين مشكل بايد مرتفع گردد.

نبوي زاده‌گفت: اولين قدم در حل مشكل كمبود آب، استفاده و بهروري بهينه از آب موجود بود كه در اين راستا مصوبات خوبي در فصل كشاورزي به تصويب رسيد و اعتبارات خوبي نيز جذب كرد كه از جمله اين اعتبارات اختصاص 2 ميليارد و 600 ميليون تومان در زمينه قنات‌ها مي‌باشد.

سرپرست استانداري يزد با اشاره به توان گذاشتن براي انتقال خط اول آبرساني به استان ابراز داشت :‌در استان 700 ليتر در ثانيه توان برداشت آب از سفره‌هاي زيرزميني وجود دارد حال آنكه پيك مصرف آب استان 2500 ليتر در ثانيه است و از آب انتقالي به استان 5/2 متر مكعب براي شرب و 600 ليتر براي مصارف صنعتي اختصاص يافته است و اين در حالي است كه پيك مصرف در آب شرب به 4 مترمكعب و در صنعت 4 مترمكعب در ثانيه نياز است.

نبوي‌زاده اظهار اميدواري كرد: با پيگيري استان و نيز عنايت وزارت نيرو و هيات دولت با اجرايي شدن مصوبه خط دوم انتقال آب به استان يزد قطعا پروژه‌هاي در مدت زمان پيش بيني شده به اتمام خواهد رسيد.

وي در ادامه به ساير مصوبات در بخشهاي راه و ترابري، ‌بافتهاي فرسوده و ‌نفت و گاز اشاره كرد و افزود:‌ در استان يزد 200 مصوبه در قالب 465 پروژه به تصويب هيات دولت رسيده كه روند پيشرفت فيزيكي آنها در نرم افزار تهيه شده در استانداري توسط مديران دستگاهها مشخص خواهد شد.

نبوي زاده به مصوبات هيات دولت در بخش مسكن اشاره كرد و گفت: اقدام دولت در واگذاري زمين با اجاره 99 ساله، قيمت زمين را از قيمت تمام شده مسكن حذف كرد و دستگاهها را موظف نمود سهيمه خود را اجرايي كنند كه در اين راستا سهميه استان يزد 17 هزار و 500 واحد مي‌باشد كه با اين كار جلوي ساخت و سازهاي غير مجاز و خارج از محدوده شهر گرفته مي‌شود.

وي اقدامات استان در زمينه مقاوم سازي خانه هاي روستايي را از اقدامات در دستور كار دولت خواند و گفت: سال گذشته بيش از 2 هزار و 500 واحد روستايي از تسهيلات با بهره‌ پايين براي مقاوم سازي خانه‌هايشان استفاده نموده‌اند و اين كار باعث پيشگيري از حوادث مي‌شود كه هزينه كمتري را نيز در بر دارد.

نبوي زاده به علت گراني آجر تا حدود 5/2 برابر اشاره كرد و گفت: ‌پس از بررسيهاي لازم قرار به تعيين قيمت از سوي سازمان بازرگاني گرديد و كوره‌هاي آجر پزي از اول مرداد ماه سوخت خود را از ازاي ارائه فاكتور فروش آجر به اندازه سوخت، دريافت مي‌كنند و اگر كسي اين كار را نكنند 6 ماه سوخت تحويل نمي‌گيرد

سرپرست استانداري يزد به سهميه بندي بنزين اشاره كرد و گفت: استان يزد ماهيانه 20 ميليارد تومان يارانه بنزين دريافت مي‌كند و به دليل عادلانه نبودن بهره برندگان اين يارانه تصميم به سهميه بندي عادلانه گرديد چرا كه هرليتر بنزين 600 الي 700 تومان يارانه دريافت مي‌كند و اين در حالي است كه 40 درصد جمعيت كشور روستايي هستند كه شايد اصلا وسيله نقليه‌اي نداشته باشند كه از اين يارانه استفاده نمايند.

وي درخصوص مشكلات شروع سهميه بندي بنزين گفت:‌مشكلات زيادي در آغاز به وجود آمده است كه به آنها پرداخته شده و در حال پيگيري آنها هستيم.

نبوي‌زاده جذب اعتبار استان در زمينه بنگاههاي زود بازده را 760 ميليارد تومان عنوان كرد و گفت:‌ اين مبلغ اعتبار بيش از 40 هزار نفر اشتغال ايجاد مي‌كند.

وي علت استعفاي ابوالقاسم عاصي را صرفا بيماري ايشان ذكر كرد و گفت: به جهت نزديك شدن دوره‌ بيماري ايشان در سال 86 و نيز عدم توانايي حضور در محل استانداري به جهت نوع بيماري، مصلحت را بر اين دانست كه استعفا دهد ولي بهتر بود اين سوال را از خودش بپرسيد.

سرپرست استانداري يزد در پايان در خصوص شايعات استاندار شدن خودش و اينكه توانايي اين كار را دارد يا نه گفت:‌من نمي‌توانم بگويم توانايي دارم يا نه ولي كساني كه تصميم گيرنده هستند عملكردها را ارزيابي مي‌كنند و تصميم نهايي را خواهند گرفت.

رئيس روابط عمومي استانداري يزد در ادامه اين مصاحبه مطبوعاتي گفت: آئين نامه جامع روابط عمومي به استانداري ابلاغ شده است كه بخشي از آن مربوط به ارتباط روابط عمومي با رسانه‌ها است.

ملك ثابت بيان داشت: از جمله مشكلات استانداري در زمينه ارتباط موثر روابط عمومي با رسانه‌ها، نبود نيروي متخصص، كمبود بودجه و امكانات و نيز نا آشنايي مديران به ارتباطات و اطلاع رساني بود كه با اجرايي شدن اين آيين نامه جديد بسياري از مشكلات از پيش روي روابط عمومي حذف خواهد شد.

وي در ادامه با اشاره به اينكه اين دومين آيين نامه روابط عمومي‌ها است، اذعان داشت: اولين آيين نامه در دهه 50 مي‌باشد و در زمان فعلي با توجه به كوتاي مخملي، در خصوص چگونگي ارتباط روابط عمومي‌ها و رسانه‌ها، ‌عزم جدي دولت را براي تقويت روابط عمومي مي‌طلبد.

يزدفردا


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا